Két kollégánk, Kardos Zsuzsanna művészeti vezető és Hászné Baksa Nikolett csipkevarró is részt vesz a Nemzeti Színház egyedülálló függönyének hímzésében. A világon egyedülálló, 64 magyar tájegység hímzési motívumait felhasználó függöny készül a Nemzeti Színház nagyszínpadára. A teátrumban június 4-én, a nemzeti összetartozás napján a nagyfüggönybe minden regisztrált vendég belehímezhetett.
Vidnyánszky Attila, a színház vezérigazgatója felkérésére Kustán Melinda textiltervező iparművész 2019-ben alkotta meg koncepcióját a színház új nagyfüggönyének megtervezésére és kivitelezésére. Az életfát ábrázoló, 167 négyzetméteres textil 64 magyar tájegység hímzési motívumait felhasználva készül a Kárpát-medence számtalan pontján.
A világon egyedülálló, 64 magyar tájegység hímzési motívumait felhasználó függöny készül a Nemzeti Színház nagyszínpadára
Bács-Kiskun vármegyéből több hímzőasszony is részt vesz a függöny készítésében: Gazsóné Kis Zsuzsanna népi hímző, Gyulás Lászlóné népi iparművész Tázlárról, Hászné Baksa Nikolett halasi csipkevarró, Kardos Zsuzsanna halasi csipkevarró népi iparművész, Kobela-Varga-Anita népi hímző Ballószögről. Az eddig elkészült részeket több száz munkaóra alatt hímezték ki az asszonyok, a munka jelentős része azonban még hátra van. Várhatóan egy-másfél év múlva fog elkészülni a több részből álló függöny.
A készülő nagyfüggönybe a nemzeti összetartozás napján nemcsak a munkafolyamatban már részt vevő hímzőasszonyok, hanem a Nemzeti Színház művészei, dolgozói és minden regisztrált vendég belehímezhetett. Aki kedden ellátogatott a Nemzeti Színházba, betekintést kaphatott az öt éve zajló, összetett képzőművészeti-logisztikai munkálatokba.
Bács-Kiskun vármegyei asszonyok is hímzik a Nemzeti nagyszínpadának függönyét
A hímzőasszonyoknak az eseményt követően kulisszajárást szervezett a színház, majd megtekintették a Tizenhárom almafa című, Wass Albert azonos című műve és korabeli dokumentumok alapján Vidnyánszky Attila által rendezett előadást.
A nagyszínpad függönye – a magyar textiltörténeti remekekhez hasonlóan – programkárpit kell, hogy legyen. Inspirációként főként a magyar királyok koronázási palástja 1031-ből, a XIV. századi zárai antependium, Mátyás király trónkárpitja, Erdély és a Lorántffy család egyesített címerével díszített kárpit, Erdélyi szőnyegek, az Esterházy-kincstár főúri textiljei, kazulák, miseruhák, hímzett női kisbundák és férfi subák, vócos subák, a Kárpát-medence parasztház öltözékei, szabadrajzú fonalas munkái szolgáltak – mondta el Kustán Melinda textiltervező iparművész a készülő nagyfüggöny koncepciójáról.
A nagyszínpadi függöny vezető motívuma az életfa lesz, melynek törzsét a honfoglalás kori művészet remekei – a Rakamaz-strázsadombi, a Tarcalon, Rétközberencs határában és másutt megtalált – tarsolylemezek díszítményei ihlették, lombozatát pedig a Kárpát-medence területén fellelhető 60 néprajzi tájegység motívumkincsének feldolgozásai alkotják. Az életfa az ismert kultúrák mindegyikében vezető motívumként szerepel, akár égig érő faként, tetejetlen faként vagy világfaként – a sámánszertartás fájaként – ismerünk rá.
Forrás: BAON Fotó: Pozsgai Ákos